De Wurmberg op.

15 mei 2025 - Braunlage, Duitsland

De Wurmberg hebben we al in de verte zien liggen en nu willen we omhoog de berg op. De berg heeft een hoogte van 971 m boven zeeniveau. Het is de hoogste top van Nedersaksen en de op 1 na hoogste berg van het Harz-gebied. Op de top van de Wurmberg ligt een niervormige vijver die in 2013 door de mens is aangelegd. Hij dient in de winter als waterreservoir voor de productie van kunstmatige sneeuw. Het reservoir is ong 150 m lang en 70 m breed met een inhoud van 45000 m3 water. Aangezien wiskunde nooit mijn sterkste kant is geweest en ook nooit zal worden weet ik niet hoe diep de vijver is. Van die 45000 m3 water wordt er 42000 m3 gebruikt voor de sneeuwproductie. Met deze hoeveelheid kan er een gebied van 16 ha van sneeuw worden voorzien dmv de al aanwezige sneeuwkanonnen. Destijds werd het reservoir aangelegd in een voormalig bosgebied en je snapt natuurlijk wel dat de milieuactivisten van zich lieten horen. 

Het was vandaag mooi open weer, zij het dat er een zure wind stond. Een lange broek en warme jas waren geen overbodige luxe. Gelukkig waren we goed voorbereid. Door 't open weer hadden we rondom vrij zicht naar Verweggistan.